Onze school maakt deel uit van de Vereniging voor Protestants Christelijk Onderwijs (VPCO) te Putten.
Het bestuur van de vereniging bestaat uit het toezichthoudend bestuur en de algemeen directeur. Het toezichthoudend bestuur is het bevoegd gezag van de vereniging en de scholen en bestaat uit vijf bestuursleden die deze taak vrijwillig op zich nemen en gekozen zijn door de ledenvergadering volgens de regelingen in de statuten. De bestuursleden zijn (bijna allemaal) ouders van leerlingen van een van de drie scholen. Het bestuur heeft een toezichthoudende rol, houdt zich bezig met de hoofdlijnen en bewaakt de uitvoering van de bestuurlijke taken en het vastgestelde en goedgekeurde beleid. De algemeen directeur, C. te Ronde, is als gemandateerd bestuurder belast met de dagelijkse leiding van de vereniging en de uitvoering van het beleid. Op schoolniveau ligt de dagelijkse leiding in handen van de directeur van de school.
U kunt lid worden van onze vereniging als u met de grondslag kunt instemmen en als u bereid bent de jaarlijkse contributie van € 5,- te betalen. U kunt zich opgeven door middel van een formulier dat via de website en op school verkrijgbaar is. Desgewenst kunt u van tevoren inzage krijgen in de statuten.
VPCO Putten
Vereniging voor Protestants Christelijk Onderwijs in Putten
Bezoekadres:
Boekweitstraat 24
3882 GN Putten
De Pelikaan is een open christelijke basisschool.
De Pelikaan is een open christelijke basisschool. In lijn met de grondslag en het doel van onze vereniging geven wij op De Pelikaan vorm aan eigentijds christelijk onderwijs. Wij vertellen de verhalen uit de Bijbel en geven hier vanuit het hier en nu betekenis aan. Leerlingen op onze school krijgen gedurende hun basisschooltijd een christelijke basis mee. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen Gods liefde leren kennen.
In alle groepen worden de verhalen uit de bijbel verteld, bidden we en zingen we christelijke liederen. Er wordt op verschillende manieren aandacht besteed aan de christelijke feesten; een viering in de groep, met groepen samen of in de kerk. Ook hebben we wel eens een thematische wandeling door de wijk. De nadruk ligt op het verhaal uit de bijbel. Daarbij vinden we de sfeer en gezelligheid rondom deze feesten ook erg belangrijk
Eén keer per schooljaar organiseren we in samenspraak met de kerkelijke gemeenten uit Putten een bijbelse themaweek. Deze themaweek wordt elk jaar afgesloten met een dienst in een van de kerken in de gemeente Putten.
Wij zijn een open christelijke basisschool: iedereen die zich bij ons thuis voelt, is welkom. Daarbij is ruimte en variatie mogelijk. Ook ouders die geen of een ander geloof aanhangen, zijn welkom op onze school. Wij vragen wel respect voor onze identiteit. Evenzo hebben wij respect voor de ouders en hun kinderen, voor hun levensovertuiging, hun culturele of maatschappelijke achtergrond en hun geaardheid.
Op De Pelikaan nemen we de kinderen serieus. Er wordt veel met hen gepraat. We willen hen laten zien dat ze belangrijk zijn in deze maatschappij en stimuleren hen daarom in hun zelfstandigheid. Als er iets is nemen we de tijd voor de kinderen. We vinden het belangrijk dat ze zich thuisvoelen.
Kinderen zitten een groot deel van de dag op school. Ouders en school zijn samen bezig met de opvoeding. Wij vinden het daarom prettig een goed contact te hebben met ouders. Goed contact komt van twee kanten. Daarom zijn ouders altijd welkom op school, hun inbreng wordt door ons op prijs gesteld. Samen moeten we het doen. Het gaat immers om uw kind.
Wij willen graag dat de kinderen met plezier naar school gaat en zich veilig voelen.
Missie
Wij willen graag dat de kinderen met plezier naar school gaan en zich veilig voelen. Dat is een voorwaarde om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Daarnaast is het belangrijk dat bij het verlaten van onze basisschool de kinderen zich voldoende kennis en vaardigheden hebben eigen gemaakt om een voor hen geschikte vervolgopleiding te kunnen kiezen en met succes kunnen participeren in de maatschappij.
Het lesgeven is de kern van ons werk. De instructie van de leerkracht dóet ertoe! Hierbij zijn pedagogisch en didactisch handelen belangrijke facetten van ons werk. Belangrijke pedagogische punten zijn: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Dit geldt niet alleen voor onze relatie met kinderen, maar ook voor onze omgang met ouders en met elkaar in het team. Wij hebben hoge verwachtingen van leerlingen en spreken die uit. Ook dit geldt niet alleen voor de leerlingen, maar evenzo voor het team.
Binnen onze school werken wij opbrengstgericht: wij stellen heldere doelen. Zo proberen we uit elk kind te halen wat passend en mogelijk is. We hanteren het leerstofjaarklassensysteem en differentiëren onze aanpak op verschillende niveaus. De extra ondersteuning staat beschreven in de groepsplannen, blokplannen voor rekenen en de dagplanning. Om elk kind goed te kunnen volgen, observeren en meten de leerkrachten vrijwel dagelijks op één of andere manier de voortgang van de ontwikkelingen en leerprestaties. Dit gebeurt door middel van observaties, kindgesprekken, schriftcontrole en methodetoetsen. De school bepaalt daarnaast minimaal twee keer per jaar met methodeonafhankelijke toetsen en observaties de ontwikkeling en de vorderingen. Deze methodeonafhankelijke toetsmomenten zijn vastgelegd op de toetskalender. Wij volgen hierbij grotendeels het Cito Leerlingvolgsysteem: leerling in beeld.
Niet in alle gevallen is het mogelijk dat kinderen aan het eind van hun basisschoolloopbaan de doelen halen. We stellen voor deze kinderen een OPP (ontwikkelingsperspectief) op, zodat we kunnen kijken naar de ontwikkelingsmogelijkheden van het individuele kind. Er zijn ook kinderen die juist verrijking en verdieping nodig hebben. Ook deze kinderen worden uitgedaagd om activiteiten te doen die passen bij hun ontwikkeling. Een geregeld contact tussen ouders en school is daarbij onontbeerlijk. Samen streven wij ernaar dat onze kinderen opgroeien tot sociale mensen die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving.
Ons onderwijs is voortdurend in beweging. Wij houden de effectiviteit en de opbrengsten scherp in de gaten door middel van onze (zelf)evaluatie-instrumenten. De maatschappij ondergaat in hoog tempo grote veranderingen. Als school proberen wij zo adequaat mogelijk op die veranderingen te anticiperen. Dat betekent dat wij steeds vernieuwend bezig zijn en onze aanpak en methodieken afstemmen op dat wat van ons wordt gevraagd. In ons schoolplan worden streefbeelden en ambities geformuleerd. Per schooljaar worden schooldoelen uitgewerkt in een jaarplan dat aan het eind van het jaar wordt geëvalueerd in een jaarverslag. Veel van deze documenten maken wij inzichtelijk op onze website.
Onze school bewaakt systematisch de kwaliteit van haar onderwijs en neemt maatregelen om de kwaliteit te behouden.
Onze school bewaakt systematisch de kwaliteit van haar onderwijs en neemt maatregelen om de kwaliteit te behouden en zonodig te verbeteren. Hierbij wordt de PDCA-cyclus doorlopen (Plan, Do, Check, Act).
Eigenlijk gaat het bij kwaliteitszorg in scholen om vijf eenvoudige vragen:
Kortom, kwaliteitszorg betekent dat scholen de ‘goede dingen nog beter proberen te doen’. Daarvoor is feedback nodig. Bijvoorbeeld: leren onze leerlingen goed, hoe weten we dat en zien anderen dat ook? Om dit te meten maken we gebruik van deze instrumenten van kwaliteitszorg:
Aansluiten bij de onderwijsbehoefte van iedere leerling is een belangrijk uitgangspunt op De Pelikaan.
Binnen VPCO Putten vinden we het belangrijk dat al onze leerlingen met voldoende basis hun weg in de maatschappij kunnen vervolgen. Uitgangspunt is dat de basisvaardigheden ‘op orde’ zijn. De leerkrachten zijn in staat om op een gedifferentieerde manier een effectieve instructie te geven. Leerlingen worden hierbij uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen. Dit vraagt van de leerkracht, naast een sterke didactische houding, coachende vaardigheden om de leerling tijdens zijn/haar leerproces verder te begeleiden.
Binnen VPCO Putten werken we volgens de cyclus van ons kwaliteitsbeleid. Een van de onderdelen hiervan zijn de kwaliteitsgesprekken, die twee keer per jaar op de scholen worden gevoerd door de algemeen directeur en de bovenschools Kwaliteitscoördinator. Voor een uitvoerige beschrijving hiervan verwijzen we naar ons kwaliteitsbeleid.
Aansluiten bij de onderwijsbehoefte van iedere leerling is een belangrijk uitgangspunt op De Pelikaan. De vraag die wij ons daarbij stellen, is: wat heeft deze leerling nodig om te leren? De zorg voor kinderen is een wezenlijk onderdeel van ons onderwijs. Omdat wij doelgericht werken en uitgaan van de mogelijkheden van individuele kinderen, stemmen wij het onderwijs af op de behoefte van de kinderen. Door middel van gerichte observaties en toetsen worden de vorderingen van de kinderen op de verschillende leer- en ontwikkelingsgebieden gevolgd.
In de groepen 3 t/m 8 worden naast de toetsen die bij de methodes horen een aantal Citotoetsen afgenomen waarbij de vaardigheden op het gebied van rekenen/wiskunde, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen worden getoetst. Het leesniveau wordt in deze groepen vastgesteld door middel van de AVI-toets en de drieminutentoets (DMT). Deze tests worden enkele malen per jaar afgenomen.
In groep 4 en groep 6 wordt in een enkel geval de NSCCT afgenomen. Dit is een Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Hier wordt niet de kennis getest die op school wordt aangeleerd, maar de capaciteiten die het kind zelf bezit.
De toetsresultaten worden geregistreerd in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. De gegevens worden geanalyseerd door de leerkrachten in samenwerking met de intern begeleider. Hierop stemmen we ons onderwijsaanbod af; soms heeft een leerling bijvoorbeeld meer begeleiding nodig of juist meer uitdaging. Daarnaast gebruiken wij de toetsresultaten als evaluatie van ons eigen handelen.
Bij de kleuters nemen we geen Citotoetsen af, maar maken we gebruik van het observatiesysteem ‘Mijn kleutergroep’.
Eind groep 7 wordt een voorlopig advies voor het voortgezet onderwijs met de ouders en leerling besproken. In groep 8 wordt de Centrale Eindtoets van Cito afgenomen en krijgen ouders en leerling het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs. Deze toets meet het leerniveau van de leerling en geeft een extra advies over de geschiktheid voor de verschillende vormen van voortgezet onderwijs. In de meeste gevallen correspondeert dit met het schooladvies. In een enkel geval vraag de uitslag om een heroverweging.
Ieder kind krijgt de zorg die het nodig heeft. Wanneer er problemen zijn, wordt met extra aandacht naar uw zoon/dochter gekeken. Ook wanneer er leerlingen zijn die aanmerkelijk meer kunnen, bieden we extra zorg. Er wordt door de groepsleerkracht en de Kwaliteitscoördinator besproken wat er gedaan moet worden. Deze speciale hulp kan bestaan uit het afnemen van toetsen, het verder diagnosticeren van het probleem, het maken van observaties, het bespreken van de mogelijkheden met een begeleider vanuit een speciale school voor basisonderwijs of vanuit de samenwerkingsverband ‘Zeeluwe’. Over deze speciale hulp wordt altijd met de ouders overlegd en van alle activiteiten wordt een verslag gemaakt.
Binnen deze speciale zorg kan er door de leerkrachten en Kwaliteitscoördinator gekozen worden voor:
Tijdens een dergelijk proces kunnen we, afhankelijk van de situatie, verschillende personen/instanties/bronnen inschakelen, zoals Kwaliteitscoördinator, orthotheek, schoolarts, huisarts, Schoolbegeleidingsdienst, GGD, logopedist, CJG, het PET (Puttens expertise team) of het BIB (bovenschools interne begeleiders)
Er zijn verschillende kinderen die problemen hebben bij het leren lezen en spellen. Er is een dyslexie-volgdocument waarin de stappen worden beschreven als er leesproblemen of zelfs dyslexie aan de orde is. Als het vermoeden van dyslexie aanwezig is zal de leerkracht dit Dyslexie Volg Document gebruiken om in samenwerking met de Kwaliteitscoördinator te kijken welke stappen er genomen moeten worden.
Een dyslexieverklaring is nodig om voor speciale hulpmiddelen en lees/spellingondersteuning in het onderwijs in aanmerking te komen.
We beginnen zo vroeg mogelijk met hulp en interventies en starten na groep 3 het werken met het protocol op als het vermoeden van lees- en spellingproblemen duidelijker wordt. Als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie is er een mogelijkheid tot vergoed onderzoek en behandeling door de zorgverzekeraar.
De school tracht een ononderbroken leerroute voor leerlingen te organiseren. Dit wil zeggen dat leerlingen vanaf hun vierde jaar in acht jaren de leerstof aangeboden krijgen en verwerken. De dagelijkse praktijk wijst uit dat dit, om diverse redenen, voor een aantal kinderen geen haalbare of wenselijke zaak is. In dit geval kan de school, in overleg met de ouders, besluiten van deze ononderbroken leerroute af te wijken. De leerkracht zal van dit gesprek een verslag schrijven, waarin de gegevens van de school en ouders worden opgenomen. Leerlingen kunnen dus doubleren, maar ook een versnelde leerweg is mogelijk. Dit besluit wordt op onze school genomen in overleg met alle betrokkenen.
Als criteria voor doublure gelden:
Als criteria voor een versnelde route gelden:
Het kan voorkomen dat een kind met één vak niet goed mee kan komen. Het is in dat geval mogelijk dat deze leerling met alle andere vakken gewoon met de groep meedoet, maar alleen voor bijvoorbeeld rekenen een eigen programma krijgt aangeboden. Zo kan het kind in eigen tempo doorgaan en dit vak op een bij hem/haar passende manier verwerken. Als een kind structureel voor een onderdeel een eigen programma krijgt, dan schrijven we voor dit kind een ontwikkelingsperspectief (OPP). Wij geven hiermee aan dat het kind naar alle waarschijnlijkheid de einddoelen voor een of meerdere vakgebieden van het basisonderwijs niet zal halen. Het ontwikkelingsperspectief wordt met de ouders besproken en door hen ondertekend. Er wordt elk jaar opnieuw een ‘lange termijnplan’ opgesteld, waarin de doelen voor het betreffende schooljaar worden vastgesteld.
Begaafde leerlingen hebben door hun specifieke leer- en persoonlijkheidseigenschappen onder andere behoefte aan een versneld en verrijkt onderwijsaanbod, aan tijd om eigen onderwerpen te bestuderen en behoefte om tijd door te brengen met leerlingen van een gelijk intellectueel niveau. Naast deze aspecten is het belangrijk dat tijd wordt gemaakt om met deze leerlingen te praten over hun capaciteiten, hun manier van denken en hun zorgen. Het is van belang om de strategie van benaderen en de activiteiten aan te passen en de leerling zelf ook bewust te maken wat het betekent om (hoog)begaafd te zijn.
In het algemeen hanteren wij op de Pelikaan het begrip begaafde kinderen als we het hebben over kinderen die opvallen door hun prestaties en die bepaalde leer- en persoonlijkheidseigenschappen laten zien: kinderen met een goed geheugen die grote leer- en denkstappen kunnen maken en een groot probleemoplossend vermogen hebben. De persoonlijkheidseigenschappen die we bij deze kinderen tegenkomen in verschillende combinaties zijn: taalvaardigheid, creatief oplossend vermogen, houdt van uitdagingen, heeft een groot doorzettingsvermogen, heeft behoefte aan een hoge mate van autonomie en beschikt over het vermogen tot zelfreflectie. Daarnaast zijn deze kinderen geestelijk vroegrijp en sociaal competent. Daarnaast beschikken deze kinderen over een analytisch vermogen en zijn in straat nieuw verworven kennis snel toe te passen. Er is ook een groep kinderen dat een talent heeft op een vakgebied. Ze tonen daarbij een bijzondere beheersing van de aangeboden stof en laten zien dat zij zich op dit gebied complexe zaken relatief eenvoudig eigen kunnen maken. Het zijn de kinderen die het plezier in het werkaanbod op dit vakgebied vaak direct laten merken.
Het onderwijs aan begaafde leerlingen op onze school richt zich op drie domeinen: leren leren, leren denken en leren leven. Hiermee wordt recht gedaan aan de specifieke leerbehoeften van begaafde leerlingen. Bij het leren leren gaat het om het ontwikkelen van een goede werkhouding, ze leren te werken volgens een plan en ze leren verschillende leerstrategieën in te zetten om informatie te verwerven en op te slaan. Reflecteren op het eigen leergedrag is erg belangrijk bij het proces van leren leren. Bij het leren denken gaat het om het ontwikkelen van en reflecteren op hogere denkvaardigheden: analytisch denken, creatief denken en kritisch denken. Bij het leren (voor het) leven gaat het om het ontwikkelen van kennis, houding, en vaardigheden op het intra persoonlijke en interpersoonlijke gebied. Inzicht in jezelf en goed kunnen omgaan met anderen vormen de basis voor een leven lang leren.
Wij gebruiken een entreeformulier, waarbij wij de informatie die we van de ouders krijgen als zeer belangrijk kwalificeren. Ouders zijn de eersten die een ontwikkelingsvoorsprong kunnen aangeven. Ook de eerder genoemde NSCCT wordt gebruikt om een indicatie af te geven van het IQ. Wij werken op de Pelikaan verder met het Digitaal Handelingsprotocol voor Hoogbegaafden. Dit is een signaleringsinstrument om begaafde leerlingen in zicht te krijgen. Hiervoor nemen we in groep 1 rond de herfst, in groep 3 begin februari en aan het einde van groep 5 de zogenaamde QuickScan af. Dit is een kijklijst die de leerkracht invult en leerlingen met bepaalde leer- en persoonlijkheidseigenschappen opmerkt.
Speciale aandacht in alle groepen is er voor de volgende kinderen:
Kinderen die gediagnosticeerd zijn met een IQ van 120 en hoger.
Kinderen die op de Cito-toetsen gedurende een langere periode A-scores behalen op rekenen, spelling en begrijpend lezen.
Kinderen die weinig instructiebehoefte hebben, zelfstandig kunnen werken en indien nodig om hulp komen vragen.
De school heeft een centrale rol in het tegemoetkomen aan de ontwikkelbehoeften van kinderen. Onze school heeft een ondersteuningsprofiel geschreven. U kunt dit profiel op de website van onze school vinden. In dit profiel is te lezen hoe wij de begeleiding aan leerlingen vormgeven en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning onze school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werkt de school vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken. Hierbij is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt.
In de groepen 1 en 2 geven wij elk kind de kans zich in eigen tempo te ontwikkelen, maar we proberen deze ontwikkeling wel te stimuleren door het kind uit te dagen en te prikkelen. Dit doen we onder andere door een rijk aanbod van middelen. Ook het bijhouden van welke activiteiten een kind verricht en hoe het zich ontwikkelt, is belangrijk om het kind voldoende te kunnen stimuleren. Wij bieden de leerlingen een beredeneerd aanbod en vertalen dat naar betekenisvolle activiteiten voor kleuters. Deze manier van werken betekent niets anders dan: ‘wat doe ik wanneer en hoe meet ik dat?’.
In de eerste twee jaren van de basisschool wordt bij kinderen de grondslag gelegd voor de verdere ontwikkeling op school. Daarom is het belangrijk dat die ontwikkeling zo duidelijk en zorgvuldig mogelijk in kaart wordt gebracht. In de groepen 1 en 2 werken wij met het leerlingvolgsysteem van Mijn Kleutergroep.
Het doel van Mijn Kleutergroep is: komen tot een beredeneerd aanbod door gericht observeren en signaleren en opbrengsten goed in kaart brengen die specifiek zijn voor de praktijk. Zo kan de leerkracht het leerstofaanbod aanpassen aan de mogelijkheden van de leerlingen en aan de mogelijkheden van de klas. Op basis van deze zorgvuldige werkwijze kan de leerkracht juiste beslissingen nemen die voor de toekomst van een leerling van essentieel belang zijn. Daarvoor moeten diverse zorgonderdelen worden geïntegreerd. De leerkracht volgt de leerling en weet wanneer hij/zij de leerling in de gaten moet houden of wanneer hij/zij in actie moet komen. De Kwaliteitscoördinator kan de leerkracht daarin volgen en indien nodig adviseren en begeleiden.
Leerlingen moeten in 8 jaar minimaal 7.520 uur les krijgen. Op jaarbasis is dat 940 uur. We zorgen voor een evenwichtige verdeling van de activiteiten.
Wij werken op De Pelikaan met een continurooster.
U kunt onze schooltijden vinden op onze site.
Voor VPCO Putten is het belangrijk dat iedereen zich gehoord en begrepen voelt.
We hopen het natuurlijk niet, maar het kan voorkomen dat u als ouder een probleem heeft aangaande zaken betreffende de school van uw kind(eren). We hopen dat u bereid bent om daarover in gesprek te gaan, om zodoende het probleem of de onduidelijkheid op te lossen. Uitgangspunt is daarbij dat de goede relatie, in belang van ons allen, behouden wordt. Wat doet u als u of uw kind een probleem heeft met de school? Maak een afspraak met het direct
betrokken personeelslid. Leidt het gesprek niet tot resultaat, maak dan een afspraak met de directeur. U kunt ook een beroep doen op onze interne vertrouwenspersonen.
Komt u er ook met de schoolleiding niet uit, dan is het bestuur de laatste mogelijkheid om binnen de school het probleem op te lossen. Maak, als u er met het schoolbestuur ook niet uitkomt, gebruik van de externe vertrouwenspersonen.
Iedereen die zich verkeerd behandeld voelt, ontevreden is over iets, of een probleem ervaart kan daarover een klacht indienen. Voor VPCO Putten is het belangrijk dat iedereen die een klacht indient zich gehoord en begrepen voelt en dat zijn of haar klacht zorgvuldig wordt afgehandeld.
Interne vertrouwenspersoon
Elke school heeft een medewerker die ook de rol van interne vertrouwenspersoon op de school vervult. De interne vertrouwenspersoon kan de klager verwijzen naar de schooldirectie, externe vertrouwenspersoon of het bevoegd gezag. De interne vertrouwenspersoon hoort de klacht aan en verwijst door naar de juiste persoon. De interne vertrouwenspersoon heeft geen onderzoekende of bemiddelde rol.
Onze interne vertrouwensperso(o)n(en) is/zijn:
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs
Van scholen wordt verwacht dat zij een beleid voeren dat gericht is op de veiligheid van leerlingen en dat zij de veiligheidsbeleving van leerlingen jaarlijks monitoren. Tevens dient er binnen de school een coördinator te zijn die het beleid wat betreft het tegengaan van pesten coördineert en die optreedt als aanspreekpunt. Scholen hebben in dit verband een zorgplicht, wat inhoudt dat elke school er voor moet zorgen dat er:
De schoolleiding zorgt er voor dat de beleving van de sociale veiligheid door leerlingen in kaart wordt gebracht en dat -indien nodig- verbetermaatregelen worden genomen. Het bestuur van VPCO Putten blijft eindverantwoordelijk.
De scholen van VPCO Putten voldoen aan de wettelijke verplichting om de monitoringsgegevens betreffende het gemiddelde beeld van de sociale veiligheid binnen de school beschikbaar te stellen aan de Inspectie van het Onderwijs. Deze ziet toe op de naleving van de wettelijke voorschriften.
Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen een vragenlijst af via WMK. Eén keer per twee jaar wordt er een peiling onder leerlingen, ouders en leerkrachten uitgezet.
Met ingang van dit schooljaar geldt er een landelijk verbod op het gebruik van mobiele telefoon door leerlingen binnen de school. Wij vragen onze leerlingen vriendelijk om geen telefoon of smartwatch naar school mee te nemen. Neemt een leerling toch een telefoon of smartwatch mee, dan houdt de leerling deze telefoon/smartwatch de hele tijd in zijn/haar eigen tas. We kunnen als school niet verantwoordelijk gehouden worden voor eventuele ontstane schade of diefstal. Wilt u dit risico niet lopen, vraag dan uw kind om zijn of haar telefoon/smartwatch thuis te laten.
De Pelikaan is een Kanjerschool. En daar zijn wij trots op!
De Kanjertraining wordt erkend door de onderwijsinspectie als gecertificeerde methode om de sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen. Al onze leerkrachten zijn of worden opgeleid om wekelijks de Kanjerlessen te geven. Onze Kanjercoördinator houdt zicht op de kwaliteit van de lessen, houdt de nieuwste ontwikkelingen bij, dient als vraagbaak en wordt ingezet bij de meer complexe vraagstukken waarbij het bijvoorbeeld om pestgedrag gaat.
De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen vinden wij enorm belangrijk. Deze ontwikkeling gaat niet vanzelf. Gewenst gedrag zal kinderen aangeleerd moeten worden. Ouders en de school zijn daarin partners.
Tijdens de Kanjerlessen:
wordt gewerkt aan vertrouwen en veiligheid in de klas;
worden de sociale vaardigheden versterkt;
worden verschillende oplossingsstrategieën in conflicten aangeleerd;
worden kinderen bewust van hun eigenheid en die van anderen;
wordt de kinderen geleerd om verantwoordelijkheid te nemen;
worden actief burgerschap en sociale integratie bevorderd.
Voor de kinderen gelden de volgende basisregels: www.kanjertraining.nl. Zo kunt u hier thuis bij aansluiten.
Naast dat wij een Kanjerschool zijn, hebben we ook het vignet Gezonde School behaald. Met het vignet Gezonde School laten wij zien dat onze school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen. Zo zorgen we voor actieve en gezonde leerlingen, een veilige schoolomgeving, een fris klimaat én hebben we aandacht voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen. Dit vinden wij belangrijk, omdat het allemaal bijdraagt aan een gezondere leefstijl, betere schoolprestaties en minder schooluitval.
Onze school heeft bovendien speciale aandacht voor het themacertificaat Welbevinden.
Op de Pelikaan werken wij aan een sociaal gezonde en veilige omgeving voor alle kinderen, ouders en leerkrachten. In ons veiligheidsbeleid staat beschreven hoe dit wordt vormgegeven op onze school. De basis voor het veiligheidsbeleid zijn de belangrijkste waarden uit de kanjertraining; we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier en we doen mee.
Wanneer er aan deze punten iets ontbreekt kan er sprake zijn van pesten. De definitie van pesten, de omgang van de school met pesten en de eventuele stappen die ondernomen kunnen worden kunt u vinden in het veiligheidsbeleidsplan.
Onze anti-pestcoördinator is:
Wanneer een kind herhaaldelijk ongewenst gedrag vertoont, bijvoorbeeld als het kind de leerkracht een grote mond geeft of uitscheldt, opdrachten weigert uit te voeren, sociaal ongewenst of onbehoorlijk gedrag vertoont, dan volgt een gesprek met de leerkracht en eventueel de Kwaliteitscoördinator. Er wordt telefonisch melding gedaan bij de betreffende ouders door de leerkracht. De leerkracht, Kwaliteitscoördinator en directie houden een logboek bij met naam, datum en tijdstip, aard van ongewenst gedrag en de genomen maatregel. Bij herhaling van de bovengenoemde gedragingen worden ouders op gesprek gevraagd. Als de tweede waarschuwing geen effect heeft en het kind weer ongewenst gedrag vertoont, zal overgegaan worden tot schorsing of een time-out. Deze beslissing wordt door de directie genomen in overleg met het bevoegd gezag (algemeen directeur) en er zal overleg zijn met de leerplichtambtenaar. Per situatie zal bekeken worden voor hoe lang de schorsing geldt. De ouders worden, samen met de leerkracht en de directie, voor een gesprek op school uitgenodigd. Daarnaast ontvangen de ouders een schriftelijke bevestiging van de maatregel en de reden waarom. Er vindt overleg plaats met de leerplichtambtenaar over het probleem en de genomen maatregelen. Mocht na terugkomst blijken dat het gedrag van de leerling niet verbetert, dan zal er opnieuw gekeken worden naar de stappen die genomen moeten worden. Overleg met de leerplichtambtenaar en inspectie zijn hier een onderdeel van.Uiteindelijk kan in een uiterste noodsituatie de directie de beslissing nemen om een leerling te verwijderen van school. Uiteraard hopen we dat het zover niet hoeft te komen.
Onze school kent een ontruimingsplan met taakverdelingen onder leerkrachten, waarbij de veiligheid voorop staat. Regelmatig oefent de gehele school hoe gehandeld moet worden wanneer het ontruimingssignaal klinkt. Alle groepen verzamelen zich dan zo spoedig mogelijk op het schoolplein, ieder op zijn/haar eigen vaste plek, waarna alle kinderen worden geteld en professionele hulp wordt ingeschakeld.
Onze school beschikt over voldoende bedrijfshulpverleners (BHV’ers) die elk jaar bijgeschoold worden. Voor de gebruikersvergunning is naast veiligheid vooral preventie belangrijk.
De belangrijkste taken van een preventiemedewerker zijn:
Het mede opstellen en uitvoeren van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E);
Het mede opstellen en uitvoeren van een plan van aanpak naar aanleiding van de RI&E;
Het adviseren van en nauw samenwerken met de schoolleider en de MR over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid.
De vereniging heeft een collectieve ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering afgesloten via Verus, de landelijke vereniging voor christelijk onderwijs in Nederland. Daarmee zijn alle betrokkenen bij schoolactiviteiten (leerlingen, personeel en vrijwilligers) verzekerd. De verzekering geeft recht op een (beperkte) uitkering als een ongeval tot blijvende invaliditeit leidt. Ook zijn de geneeskundige en tandheelkundige kosten gedeeltelijk meeverzekerd. Dit geldt alleen als de eigen verzekering van betrokkene de schade niet dekt (bijvoorbeeld door eigen risico). Materiële schade (zoals een kapotte bril of fiets) valt niet onder de dekking. Door de aansprakelijkheidsverzekering zijn wij, als school, zelf tegen schadeclaims als gevolg van onrechtmatig handelen verzekerd, evenals de mensen die voor de school werken (bestuur, personeel, vrijwilligers). Wij maken u attent op twee zaken die vaak tot misverstanden leiden.
Ten eerste is de school of het schoolbestuur niet (zonder meer) aansprakelijk voor alles wat tijdens de schooluren en buitenschoolse activiteiten gebeurt. Wanneer dit wel het geval zou zijn, zou alle schade die in schoolverband ontstaat op de school kunnen worden verhaald. Dit is niet zo. De school is alleen verplicht schade te vergoeden als er sprake is van een verwijtbare fout. De school (of zij die voor de school optreden) moet dus tekort zijn geschoten in haar rechtsplicht. Het is mogelijk dat er schade wordt geleden zonder dat er sprake is van enige onrechtmatigheid. Dat is bijvoorbeeld het geval als tijdens de gymles een bal tegen een bril komt. Die schade valt niet onder de aansprakelijkheidsverzekering en wordt (dan ook) niet door de school vergoed.
Ten tweede is de school niet aansprakelijk voor (schade door) onrechtmatig gedrag van leerlingen. Een leerling die tijdens de schooluren of tijdens andere door de school georganiseerde activiteiten door onrechtmatig handelen schade veroorzaakt, is daar in de eerste plaats zelf (of de ouders) verantwoordelijk voor. Het is dus van belang dat ouders zelf een particuliere aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. U kunt als ouder kiezen voor het afsluiten van een verzekering die materiele schade aan eigendommen en kleding tijdens schooluren vergoedt. Het gaat dan om schade of diefstal die niet valt onder de aansprakelijkheid van de school. Voor meer informatie over deze eigendommenverzekering gaat u naar http://www.verus.nl/nieuws/eigendommenverzekering-voor-leerlingen
Scholen kunnen altijd een extraatje gebruiken. Tóch zijn er factoren waardoor wij als school enige aarzeling kennen. Niet uit ondankbaarheid, maar omdat wij als school onafhankelijk willen zijn en blijven. Bedrijven willen, terecht, een tegenprestatie voor hun investeringen. Wij stellen ons dus voorzichtig op en bekijken van geval tot geval of en hoe we op sponsorvoorstellen ingaan. Bij twijfel bespreken wij dit in de MR.
Wij vragen een vrijwillige ouderbijdrage van om buitenschoolse activiteiten te bekostigen.
Onderwijs wordt grotendeels bekostigd door de overheid. Naast het onderwijs dat op school wordt gegeven, organiseren wij ook activiteiten die niet in deze bekostiging zijn meegenomen. Hiervoor wordt van ouders een bijdrage verwacht. De oudercommissie int, doorgaans in de maand september, namens de school de ouderbijdrage. De OC stelt in overleg met de directeur jaarlijks een begroting op voor deze ouderbijdrage. De penningmeester legt jaarlijks schriftelijk verantwoording af aan ouders over de besteding van het geld.
Het bedrag per kind is € 25,00 per jaar en wordt besteed aan activiteiten zoals het sinterklaasfeest, Kerst, Pasen, excursies en sportdagen.
Naast de ouderbijdrage betaalt u ook mee aan het schoolreisje. Dat bedrag wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld.
Per 1 augustus 2021 is een nieuwe wet voor de vrijwillige ouderbijdrage van kracht geworden. De kern van de wet is dat alle leerlingen moeten kunnen meedoen met activiteiten die de school organiseert, ook leerlingen met ouders die de vrijwillige ouderbijdrage niet kunnen of niet willen betalen. Leerlingen worden niet uitgesloten van activiteiten wanneer de vrijwillige bijdrage niet betaald kan worden.
Wij nodigen u van harte uit voor een oriënterend gesprek met de directeur.
Kinderen worden dagelijks op school verwacht. De aan- en afwezigheid van kinderen wordt iedere dag gecontroleerd en geregistreerd. Scholen zijn daartoe verplicht. Als een leerling zonder bericht van absentie afwezig is, neemt school contact op met ouders. U kunt onze ongerustheid (er kan immers onderweg iets gebeurd zijn) en onnodige telefoontjes besparen door uw kind tijdig (tussen 7.50 en 8.05 uur) afwezig te melden. Dit kunt u doen via de Parro-app. De betrokken leerkracht krijgt dan direct de melding op zijn of haar telefoon binnen.
Voor afwezigheid in verband met een vakantie buiten de schoolvakanties gelden speciale regels. U krijgt vrijwel nooit toestemming voor verlof voor korte vakanties tussendoor of voor een bezoek aan het land van herkomst. Alleen als de aard van het beroep van de ouders daartoe aanleiding vormt, kunt u vrijaf vragen. Voor eventuele aanvullende informatie kunt u zich wenden tot de schooldirecteur of tot de leerplichtambtenaar van de Gemeente Putten.
Soms zijn er omstandigheden waarvoor er buiten vakanties om extra verlof nodig is. In de Leerplichtwet wordt dit ‘verlof op grond van gewichtige omstandigheden’ genoemd (artikel 11 sub g). Er kan sprake zijn van gewichtige omstandigheden in bijvoorbeeld de volgende gevallen:
Gewichtige omstandigheden zijn uitsluitend persoonlijke omstandigheden. Per geval wordt beoordeeld of een verzoek tot verlof gehonoreerd kan worden. Meestal zal het verlof beperkt worden tot één of enkele dagen. Een dergelijk verzoek voor verlof moet worden ingediend bij de directeur van de school.
Met Samenwerkingsverband Zeeluwe onderhoudt VPCO Putten nauwe banden.
We gaan voor: