De Wegwijzer kiest voor een combinatie van leren en bewegen. Uit steeds meer recent onderzoek blijkt dat voldoende bewegen leidt tot betere schoolprestaties. Het is niet alleen gezond, maar zorgt ook voor een betere concentratie, zelfbeeld en plezier. ‘Onze kinderen zijn laaiend enthousiast!', vertelt Janneke Wijnne, leerkracht van groep 3. ‘Bewegend leren is niet alleen heel leuk, het draagt merkbaar bij aan hun ontwikkeling en een gezonde leefstijl.’
‘Kinderen leren veel beter als ze het ervaren. Daarom verdiepen wij ons al geruime tijd in bewegend leren. Het hele lichaam wordt daarbij gebruikt om te leren, in plaats van alleen het hoofd. De beweging wordt een soort ezelsbruggetje voor de leerstof. Door bijvoorbeeld fysieke sprongetjes te combineren met het maken van rekensommen. Of door de lesstof te koppelen aan vakken op het schoolplein en de kinderen te laten rennen naar de juiste vakken. Na verloop van tijd rennen en springen ze ook in gedachten bij de leerstof en hoeft dat niet meer in het echt.’ Beweging zorgt voor meer zuurstof in de hersenen. Daardoor kan er meer kennis opgeslagen worden, kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt de taakgerichtheid toe.
Bewegend leren kan bestaan uit spelvormen waarin duidelijke cognitieve leerdoelen zitten. Deze spellen worden bijvoorbeeld gekoppeld aan cijfers, rekensommen, letters of woorden. De kinderen vinden die spellen zo leuk, dat ze vaak niet merken dat ze aan het leren zijn. 'Ze vragen soms aan mij: ‘juf, gaan we nog rekenen, want dat staat op het bord?’ Het grappige is dat ze de rekenles dan al hebben gehad. Dat is natuurlijk het ultieme doel.’ De leerlingen behalen hun leerdoelen, maar denken dat ze alleen hebben gespeeld. Bovendien versterkt bewegen hun zelfvertrouwen.
‘In het begin moesten we veel materiaal zelf maken en bedenken. Het stoepkrijt was bij ons niet aan te slepen en regenbuitjes waren zeer welkom om het plein weer schoon te spoelen. Door de grote belangstelling voor bewegend leren wordt het aanbod van materialen door grotere uitgevers steeds gevarieerder. We beschikken over springmatten, kegels met getallen, latten, dobbelstenen in koepels, klembordjes en nog veel meer.’ Het materiaal is geschikt voor alle groepen. De lokalen in het nieuwe schoolgebouw hebben een open verbinding met de leerpleinen en de buitenruimte. Zo kan er snel geschakeld worden naar bewegend leren, al is het maar voor een paar minuten.
Steeds meer studies wijzen uit dat onvoldoende bewegen vooral op de lange termijn veel negatieve effecten heeft. Volgens de wereldgezondheidsorganisatie bewegen jongeren te weinig. De Wegwijzer wil het goede voorbeeld geven. 'Bewegen is erg goed voor ons, voorkomt overgewicht en houdt ons gezond,' aldus Janneke. 'Onze leerlingen hebben veel plezier in bewegend leren. Het motiveert ze enorm en daarnaast wordt bewegen heel gewoon. Voor ons is het ook leuk, want we zien dat het werkt. Een leerzame, leuke en gezonde school; daar doen we het voor!’