Onze school maakt deel uit van de Vereniging voor Protestants Christelijk Onderwijs (VPCO) te Putten.
VPCO Putten
Vereniging voor Protestants Christelijk Onderwijs in Putten
Bezoekadres:
Boekweitstraat 24
3882 GN Putten
De Wegwijzer is een protestants-christelijke basisschool.
De Wegwijzer is een protestants-christelijke basisschool. In lijn met de grondslag en het doel van onze vereniging geven wij op De Wegwijzer vorm aan eigentijds christelijk onderwijs. Hieronder verstaan we: leerlingen krijgen de verhalen uit de Bijbel verteld en kunnen er in het hier en nu betekenis aan geven. Leerlingen op onze school krijgen gedurende hun basisschooltijd een christelijke basis mee. Wij staan ervoor dat leerlingen Gods liefde leren kennen.
In alle groepen worden de verhalen uit de Bijbel verteld. Naast verhalen uit de Bijbel vertellen, bidden wij ook in de klas met onze leerlingen en zingen we christelijke liederen. Een keer in de maand is er een maandopening per bouw. Wij komen bij elkaar in de hal waar wij zingen, bidden en luisteren naar de verhalen die centraal staan.
Op De Wegwijzer besteden wij aandacht aan de christelijke feestdagen. Waarbij we veel aandacht besteden aan Kerst en Pasen. Bij de vieringen vinden we ouderbetrokkenheid erg belangrijk. Eén keer per schooljaar - in januari - organiseren we in samenspraak met de kerkelijke gemeenten uit Putten een Bijbelse themaweek. Deze themaweek wordt elk jaar afgesloten met een dienst in een van de kerken in de gemeente Putten. Leerlingen en ouders worden bij deze speciale dienst verwacht.
Op De Wegwijzer werken verschillende mensen. De leerkracht is identiteitsdrager en daarom wordt van elk personeelslid verwacht dat hij/zij bewust kiest voor christelijk onderwijs en de christelijke identiteit uitdraagt in het onderwijs aan de leerlingen.
Diverse teamleden zijn aangesloten bij verschillende kerkgenootschappen. Identiteit is regelmatig onderwerp van gesprek, waarbij waardering voor elkaars opvattingen centraal staat. Wij willen vanuit persoonlijke beleving ons geloof met de kinderen delen.
We gaan ervan uit dat ouders die De Wegwijzer als basisschool voor hun kind kiezen ook bewust kiezen voor een christelijke basisschool. Wij verwachten van ouders dat ze daarin actief participeren en betrokkenheid tonen voor de manier waarop we als school de christelijke identiteit vormgeven.
Wij zijn een open christelijke basisschool: iedereen die zich bij ons thuis voelt, is welkom. Daarbij is ruimte en variatie mogelijk. Ook ouders die geen of een ander geloof aanhangen, zijn welkom op onze school. Wij vragen wél respect voor onze identiteit. Evenzo hebben wij respect voor de ouders en hun kinderen, voor hun levensovertuiging, hun culturele of maatschappelijke achtergrond en hun geaardheid.
PCB De Wegwijzer: waar ieder kind tot zijn recht komt!
Missie
PCB De Wegwijzer is een protestants-christelijke basisschool. Gods liefde is de basis voor ons geloof en ons handelen. Onze school biedt een veilige, vertrouwde en uitdagende omgeving waar ieder kind, samen met anderen, mag ontdekken wie hij/zij is. Wij vinden het belangrijk dat het kind leert houden van zichzelf en trots is op wat het bereikt. Met eigen gaven en talenten mag het kind zich op eigen niveau ontplooien tot een zelfstandige jongere.
Onze kernwaarden en voorwaarden
Wij hebben een viertal kernwaarden van waaruit wij handelen:
Het lesgeven is de kern van ons werk. De instructie van de leerkracht dóet ertoe! We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, beide facetten zijn met elkaar verbonden. Belangrijke pedagogische punten zijn: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Dit geldt niet alleen voor onze relatie met kinderen, maar ook voor onze omgang met ouders en met elkaar in het team. De open houding en het wederzijds respect zijn essentieel bij het geven en ontvangen van feedback, alleen dan kan het ons vooruit helpen. Wij hebben hoge verwachtingen van leerlingen en medewerkers en spreken die ook uit.
Gelet op de didactiek vinden wij de volgende zaken van groot belang: Wij betrekken de leerlingen actief bij het onderwijs en geven instructie van hoge kwaliteit. We komen tegemoet aan de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. De leerstof, de lengte en inhoud van de instructie, de verwerking en materialen passen bij wat een kind nodig heeft. Wij hanteren gevarieerde werkvormen. Zo activeren we kinderen en komen we tegemoet aan de verschillende leerstijlen. Wij creëren een prikkelende leeromgeving waarbinnen kinderen door middel van spel leren (groep 1 t/m 3) en onderzoeken (groep 4 t/m 8) en antwoorden kunnen vinden op hun eigen leervragen.
Zo geven wij inhoud en vorm aan onze slogan:
‘PCB De Wegwijzer: waar ieder kind tot zijn recht komt’.
Leerlingen die nu in groep 8 zitten, gaan rond het jaar 2075 met pensioen. Wij kunnen ons nu al nauwelijks een voorstelling maken hoe de maatschappij er over tien jaar uitziet, laat staan over vijftig jaar. We willen onze leerlingen optimaal voorbereiden op de samenleving. Naast taal, lezen, rekenen, burgerschap en de kernvakken zijn de competenties samenwerken, creativiteit, ICT-geletterdheid, communiceren, probleemoplossend vermogen en kritisch denken van belang, evenals sociale en culturele vaardigheden. Ook een betrokken, ondernemende en nieuwsgierige houding komt van pas in de huidige en toekomstige samenleving. Op onze school willen wij daarom de komende jaren in onze streefbeelden accenten leggen om ons aanbod beter af te stemmen op toekomstbestendig onderwijs.
Wat verstaan we onder actief burgerschap en sociale integratie?
Het Ministerie OCW formuleert actief burgerschap als: de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. In de toelichting op de WPO over de verplichting voor scholen om bij te dragen aan de integratie van leerlingen in de Nederlandse samenleving, wordt onder sociale integratie verstaan: een deelname van burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) aan de samenleving, in de vorm van sociale participatie, deelname aan de maatschappij en haar instituties en bekendheid met en betrokkenheid bij uitingen van de Nederlandse cultuur.
De dynamiek in de samenleving vraagt een voortdurende aanpassing van de school
aan de veranderingen in de maatschappij. Dit wil niet zeggen, dat de school de eisen van de maatschappij maar zonder meer heeft te volgen. Het onderwijs zal duidelijk lering moeten trekken uit de veranderingen in de maatschappij, zodat de taak van de school niet los gezien kan worden van de verwachtingen, die de maatschappij ten aanzien van de school heeft, maar anderzijds onderwijs en opvoeding juist de taak hebben de jonge mens weerbaar te maken ten opzichte van die maatschappij. In korte bewoordingen uitgedrukt geven we in 10 statements aan wat onder actief burgerschap verstaan kan worden:
a. Actieve betrokkenheid; mee willen doen, erbij willen horen.
b. Bewust zijn van je gedrag en daar de verantwoordelijkheid voor willen nemen.
c. Denken in overeenkomsten en niet in verschillen.
d. Initiatieven nemen in het leveren van een bijdrage aan het welzijn van anderen.
e. Vertrouwen hebben in jezelf en de ander.
f. Weten dat je voor de ander iets kunt betekenen en er plezier aan beleven dat te doen.
g. Erkennen dat iedereen ertoe doet; niemand buiten sluiten.
h. Nieuwsgierig zijn naar wat de ander beweegt door de dialoog aan te gaan.
i. Willen, kunnen en durven luisteren.
j. Aangeven van je eigen grenzen zonder over die van de ander heen te gaan.
Wat beogen we met actief burgerschap en sociale integratie?
Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. Dit betekent dat wij niet meer kunnen volstaan met het aanbieden van traditionele kennis uit de schoolvakken, maar het burgerschap actief moeten integreren, want op deze manier ervaren de leerlingen zelf wat dit begrip werkelijk inhoudt.
Wij stimuleren de leerlingen om zelf taken aan te pakken waarmee zij bijdragen aan
gemeenschapsbelangen op buitenschools terrein en betrekken daar buitenschoolse connecties bij. Wij zoeken mogelijkheden voor leerlingen om een actievere rol te spelen in de schoolgemeenschap met meer verantwoordelijkheden voor besluitvorming en uitvoering.
Wij leren:
De leerlingen hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en leren ze respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen.
Binnen onze school werken wij opbrengstgericht: wij stellen heldere doelen. Zo proberen we uit elk kind te halen wat passend en mogelijk is. We hanteren het leerstofjaarklassensysteem en differentiëren onze aanpak op verschillende niveaus. De extra ondersteuning staat beschreven in de groepsplannen en de dagplanning. Om elk kind goed te kunnen volgen, observeren en meten de leerkrachten vrijwel dagelijks op één of andere manier de voortgang van de ontwikkelingen en leerprestaties. Dit gebeurt door middel van observaties, kindgesprekken, schriftcontrole, dashboard digitale methode en methodetoetsen. De school bepaalt daarnaast minimaal twee keer per jaar met methodeonafhankelijke toetsen en observaties de ontwikkeling en de vorderingen. Deze methode onafhankelijke toetsmomenten zijn vastgelegd op de toetskalender. Wij volgen hierbij grotendeels het Cito Leerlingvolgsysteem.
Uitgangspunt voor de te behalen resultaten zijn de door het Ministerie van Onderwijs gestelde kerndoelen. De methoden die wij op school gebruiken, zijn getoetst aan deze kerndoelen. Door middel van een leerlingvolgsysteem worden de vorderingen vastgelegd en geëvalueerd. We kunnen tijdig signaleren wanneer een kind in leerprestaties achterblijft of sterk vooruit gaat. Alle kinderen hebben onze speciale zorg.
Resultaten die worden behaald, blijven relatief. Waar het halen van een hoog cijfer voor het ene kind niet zo veel moeite kost, betekent het halen van een voldoende voor een ander kind veel inspanning. Het voortdurend ontwikkelen van het eigen kunnen is ons uitgangspunt. We stellen ons tot doel dat kinderen een goede aansluiting maken op de hoogst haalbare vorm van voortgezet onderwijs. Niet in alle gevallen is het mogelijk dat kinderen de kerndoelen behalen. Dit vindt zijn oorsprong in ons uitgangspunt dat wij kinderen zoveel als mogelijk en wenselijk is binnen onze school in hun eigen omgeving naar hun capaciteiten onderwijs willen bieden. Waar in het verleden kinderen met leer- of gedragsproblemen naar het speciaal (basis)onderwijs uitstroomden, kunnen wij deze kinderen nu vaak binnen de basisschool helpen. We stellen voor deze kinderen een OPP (ontwikkelingsperspectiefplan) op, zodat we deze leerlingen zo goed mogelijk een passend aanbod kunnen geven passedn bij hun onderwijs en ondersteuningsbehoefte. Wij bieden ons onderwijs zoveel mogelijk adaptief aan, dat wil zeggen: onderwijs op maat voor elk kind. Een geregeld contact tussen ouders en school is daarbij onontbeerlijk. Samen streven wij ernaar dat onze kinderen opgroeien tot sociale mensen die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving.
Ons onderwijs is voortdurend in beweging. Wij houden de effectiviteit en de opbrengsten scherp in de gaten middels onze (zelf)evaluatie-instrumenten. De maatschappij ondergaat in hoog tempo grote veranderingen. Als school proberen wij zo adequaat mogelijk op die veranderingen te anticiperen. Dat betekent dat wij steeds vernieuwend bezig zijn en onze aanpak en methodieken afstemmen op dat wat van ons wordt gevraagd. Komend schooljaar schrijven wij een nieuw schoolplan 2024-2028. Hierin worden streefbeelden en ambities geformuleerd: zó willen wij dat de school er in 2028 bij staat. Per schooljaar worden schooldoelen uitgewerkt in een jaarplan dat aan het eind van het jaar wordt geëvalueerd in een jaarverslag. Veel van deze documenten maken wij inzichtelijk op onze website.
Onze school bewaakt systematisch de kwaliteit van haar onderwijs...
Onze school bewaakt systematisch de kwaliteit van haar onderwijs en neemt maatregelen om de kwaliteit te behouden en zonodig te verbeteren. Hierbij wordt de PDCA-cyclus doorlopen (Plan, Do, Check, Act).
Eigenlijk gaat het bij kwaliteitszorg in scholen om vijf eenvoudige vragen:
Kortom, kwaliteitszorg betekent dat scholen de ‘goede dingen nog beter proberen te doen’. Daarvoor is feedback nodig. Bijvoorbeeld: leren onze leerlingen goed, hoe weten we dat en zien anderen dat ook? Om dit te meten maken we gebruik van deze instrumenten van kwaliteitszorg:
De evaluatiegegevens die uit de ingezette instrumenten voortkomen, vormen input voor acties die moeten leiden tot verbetering van het dagelijks werk in en buiten de klas.
Naast deze metingen is zelfevaluatie en visitatie een belangrijk onderdeel van kwaliteitszorg. Zelfevaluatie vindt jaarlijks plaats. De school heeft in mei 2022 een audit door een externe partij laten verrichten om ook via die ‘bril’ feedback te ontvangen die wij kunnen inzetten voor groei en ontwikkeling.
Op 1F niveau scoren we als school met ons driejaarsgemiddelde boven de signaleringswaarde en iets onder het landelijk gemiddelde van 95,5%. Op 1S/ 2F niveau scoren we net boven de signaleringswaarde en onder het landelijk gemiddelde van 58,6%. Wij zien bij taalverzorging een lichte groei op 1F niveau en hierbij zitten we boven het landelijk gemiddelde. Op taalverzorging hebben we de afgelopen jaren veel ingezet met een zichtbaar resultaat. Op 2F niveau zien we wel verbetering, maar nog niet conform het landelijk gemiddelde. Bij lezen zien we een dalende trend op 1F en 2F niveau en zitten we onder het landelijk gemiddelde. We hebben afgelopen jaar op lezen ingezet, maar met nog onvoldoende zichtbaar resultaat. Dit vraagt om een uitgebreidere analyse die we aan het begin van het schooljaar zullen doen. Bij rekenen zien we op 1F niveau weer een groei en zitten we boven het landelijk gemiddelde. Op 1S niveau is een dalende trend zichtbaar die we zeker van schooljaar 22/23 nog niet kunnen verklaren. We scoren hierbij onder het landelijk gemiddelde. In schooljaar 22/23 is er een rekenverbeterplan uitgevoerd die op 1F niveau wel resultaat heeft opgeleverd maar niet op 1S niveau.
Er is een dalende trend in onze eindtoets opbrengsten zichtbaar. Om ervoor te zorgen dat onze opbrengsten weer passend zijn bij onze leerlingpopulatie zullen we de komende periode werken aan onze onderwijskwaliteit, zodat de opbrengsten weer passend zullen zijn. De school gaat hierin o.a. begeleid worden door ‘Goed worden, Goed blijven plus” vanuit de PO-raad.
Aansluiten bij de onderwijsbehoefte van iedere leerling is een belangrijk uitgangspunt op De Wegwijzer.
Binnen VPCO Putten vinden we het belangrijk dat al onze leerlingen met voldoende basis hun weg in de maatschappij kunnen vervolgen. Uitgangspunt is dat de basisvaardigheden ‘op orde’ zijn. De leerkrachten zijn in staat om op een gedifferentieerde manier een effectieve instructie te geven. Leerlingen worden hierbij uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen. Dit vraagt van de leerkracht, naast een sterke didactische houding, coachende vaardigheden om de leerling tijdens zijn leerproces verder te begeleiden.
Binnen VPCO Putten werken we volgens de cyclus van ons kwaliteitsbeleid. Een van de onderdelen hiervan zijn de kwaliteitsgesprekken, die twee keer per jaar op de scholen worden gevoerd door de algemeen directeur en de bovenschools ib’er. Voor een uitvoerige beschrijving hiervan verwijzen we naar ons kwaliteitsbeleid.
Aansluiten bij de onderwijsbehoefte van iedere leerling is een belangrijk uitgangspunt op De Wegwijzer. De vraag die wij ons daarbij stellen, is: wat heeft deze leerling nodig om te leren? De zorg voor kinderen is een wezenlijk onderdeel van ons onderwijs. Omdat wij doelgericht werken en uitgaan van de mogelijkheden van individuele kinderen stemmen wij het onderwijs af op de behoefte van de kinderen. Door middel van gerichte observaties en toetsen worden de vorderingen van de kinderen op de verschillende leer- en ontwikkelingsgebieden gevolgd.
Wanneer blijkt dat een kind zich niet in voldoende mate ontwikkelt, is er altijd contact tussen leerkracht en ouders. De leerkracht is het eerste aanspreekpunt voor ouders. De leerkracht onderzoekt wat nodig is en stelt samen met ouders en zo nodig in overleg met de intern begeleider een plan op. Dit plan bespreken wij met u als ouders, want u kent uw kind het beste. Het kan voorkomen dat een kind ondanks alle extra inspanningen de stof niet goed onder de knie krijgt. We willen dan verder onderzoeken waar dit aan ligt. Omdat wij in sommige gevallen meer informatie nodig hebben om uw kind goed te kunnen begrijpen en daarmee goed te ondersteunen, winnen we soms extern advies in. De intern begeleider coördineert dit proces. Als er een onderzoek komt, is er altijd overleg met ouders.
Ouders moeten toestemming geven voor het onderzoek. Ook kunnen wij het advies geven om buiten de school professionele hulp te zoeken.
Het kan voorkomen dat een kind met één vak niet goed mee kan komen. Het is in dat geval mogelijk dat deze leerling met alle andere vakken gewoon met de groep meedoet, maar alleen voor bijvoorbeeld rekenen een eigen programma krijgt aangeboden. Zo kan het kind in eigen tempo doorgaan en dit vak op een bij hem/haar passende manier verwerken. Als een kind structureel voor een onderdeel een eigen programma krijgt, dan schrijven we voor dit kind een ontwikkelingsperspectief (OPP). Wij geven hiermee aan dat het kind naar alle waarschijnlijkheid de einddoelen voor een of meerdere vakgebieden van het basisonderwijs niet zal halen. Het ontwikkelingsperspectief wordt met de ouders besproken en door hen ondertekend. Er wordt elk jaar opnieuw een ‘lange termijnplan’ opgesteld, waarin de doelen voor het betreffende schooljaar worden vastgesteld.
Er zijn kinderen voor wie het reguliere aanbod niet voldoende is om tot leren te komen. Observaties, gesprekken met ouders, kindgesprekken en toetsen kunnen aanleiding geven om het reguliere aanbod aan te passen. Dit kan verdiepende lesstof vanuit de methode zijn, maar ook lesstof die losstaat van de methode, zoals de Pittige Plus Torens, Somplextra en projectwerk. De werkwijze is tweeledig: aansluiten bij de motivatie van de leerling en het oefenen van cognitieve, maar ook sociaal-emotionele en creatieve vaardigheden. Indien het verdiepende/uitdagende werk in de groep niet voldoende is, is er de mogelijkheid voor het volgen van de plusgroep. Op school hebben we een meer- en hoogbegaafdheidscoördinator. Voor de groepen 1 t/m 8 is dit Agnes Posthouwer. Zij begeleidt leerkrachten in het vinden van een passende werkwijze en van uitdagende materialen voor leerlingen die meer verrijkings- of verdiepingswerk nodig hebben. Ook begeleidt zij de plusgroepen. Wij hebben plusgroepen in verschillende leeftijdscategorieën. In de bovenbouw zijn er daarnaast mogelijkheden voor het volgen van masterclasses op het voortgezet onderwijs.
Op De Wegwijzer zijn de volgende specialisten aanwezig aangaande onze leerlingenzorg:
In de groepen 1 en 2 geven wij elk kind de kans zich in eigen tempo te ontwikkelen, maar we proberen deze ontwikkeling wel te stimuleren door het kind uit te dagen en te prikkelen. Dit doen we onder andere door een rijk aanbod van middelen. Ook het bijhouden van welke activiteiten een kind verricht en hoe het zich ontwikkelt, is belangrijk om het kind voldoende te kunnen stimuleren. Wij bieden de leerlingen een beredeneerd aanbod en vertalen dat naar betekenisvolle activiteiten voor kleuters.
In het beredeneerd aanbod van ons onderwijs aan kinderen uit de groepen 1 en 2 maken wij gebruik van projecten van Kleuteruniversiteit. Kleuteruniversiteit maakt thematische lesmaterialen op basis van prentenboeken die als een rode draad door het project lopen. Bij een project is er veel aandacht voor spel. Dit is de sleutel voor de manier waarop jonge kinderen leren. Kleuteruniversiteitmaterialen hebben duidelijke doelen die gekoppeld zijn aan onze bestaande BOSOS-doelen. Door te spelen en te kunnen ontdekken, ontwikkelen de kinderen zich. De projecten zijn zo geschreven dat de leerkracht naar eigen inzicht kan differentiëren en onderwijs op maat kan bieden voor ieder kind. Elk thema duurt ongeveer drie weken en bestaat uit reken-, taal- en bewegingsactiviteiten, dans- en muzieklessen, natuur en techniek, samenleving en maatschappij, voorbereidende schrijflessen en wereldoriëntatie, suggesties voor hoeken, Engelse lessen en knutselideeën.