Onze school maakt deel uit van de Vereniging voor Protestants Christelijk Onderwijs (VPCO) te Putten.
VPCO Putten
Vereniging voor Protestants Christelijk Onderwijs in Putten
Bezoekadres:
Boekweitstraat 24
3882 GN Putten
PCB Hoef is een protestants-christelijke basisschool.
Hier staan wij voor
PCB Hoef is een protestants-christelijke basisschool. In lijn met de grondslag en het doel van onze vereniging geven we op Hoef vorm aan eigentijds Christelijk onderwijs. Hieronder verstaan we: Leerlingen krijgen de verhalen uit de bijbel verteld en kunnen er in het hier en nu betekenis aan geven. Leerlingen op onze school krijgen een Christelijke basis mee gedurende hun basisschooltijd. We staan ervoor dat leerlingen Gods liefde leren kennen.
Zo geven wij vorm aan onze identiteit
In alle groepen worden de verhalen uit de bijbel verteld. Daarnaast, bidden we ook met leerlingen in de klas. Ook zingen we Christelijke liederen. Als leerkrachten houden we elke maandagochtend een weekopening. Op PCB Hoef besteden we aandacht aan de Christelijke feestdagen. Daarbij krijgen vooral Kerst en Pasen ruim aandacht. Eén keer per schooljaar organiseren we in samenspraak met de kerkelijke gemeenten uit Putten een Bijbelse themaweek. Deze themaweek wordt elk jaar in januari, afgesloten met een dienst in een van de kerken in de gemeente Putten. Leerlingen en ouders worden voor deze speciale dienst uitgenodigd. Op PCB Hoef werken verschillende mensen. We verwachten dat zij bewust kiezen voor het werken op een Christelijke school. Ieder met zijn of haar eigen identiteit.
Regelmatig gesprek en respect voor elkaars opvattingen staan centraal.
We verwachten van ouders dat ze respect en betrokkenheid tonen voor de manier waarop we als school de Christelijke identiteit vormgeven.
Toelating
Wij zijn een open Christelijke basisschool: Iedereen is welkom. Ook ouders die geen of een ander geloof aanhangen zijn welkom op onze school. Wij vragen wél respect voor onze identiteit. Als leerkrachten gaan wij respectvol om met ouders en hun kinderen, hun levensovertuiging, hun culturele of maatschappelijke achtergrond en hun geaardheid.
PCB Hoef: een goede basis bouw je samen
PCB Hoef is een protestants-christelijke basisschool. Gods liefde is de basis voor ons geloof en ons handelen. Onze school biedt een veilige, vertrouwde en uitdagende omgeving waar ieder kind, samen met anderen, mag ontdekken wie hij/zij is. Wij vinden het belangrijk dat het kind leert houden van zichzelf en trots is op wat het bereikt. Met eigen gaven en talenten mag het kind zich op eigen niveau ontplooien tot een zelfstandige jongere.
Leerlingen die nu in groep 8 zitten, gaan rond het jaar 2078 met pensioen. Wij kunnen ons nu al nauwelijks een voorstelling maken hoe de maatschappij er over tien jaar uitziet, laat staan over vijftig jaar. We willen onze leerlingen optimaal voorbereiden op de samenleving in de 21ste eeuw. Naast taal, rekenen en de kernvakken zijn de competenties samenwerken, creativiteit, ICT-geletterdheid, communiceren, probleemoplossend vermogen en kritisch denken van belang, evenals sociale en culturele vaardigheden. Ook een betrokken, ondernemende en nieuwsgierige houding komt van pas in de 21ste eeuw. Op onze school willen wij daarom de komende jaren in onze streefbeelden accenten leggen om ons aanbod beter af te stemmen op de 21ste-eeuwse vaardigheden.
Binnen onze school werken wij opbrengstgericht: wij stellen heldere doelen. Zo proberen we uit elk kind te halen wat passend en mogelijk is. We hanteren het leerstofjaarklassensysteem en differentiëren onze aanpak op verschillende niveaus. De extra ondersteuning staat beschreven in de groepsplannen en de dagplanning. Om elk kind goed te kunnen volgen, observeren en meten de leerkrachten vrijwel dagelijks op één of andere manier de voortgang van de ontwikkelingen en leerprestaties. Dit gebeurt door middel van observaties, kindgesprekken, schriftcontrole en methodetoetsen. De school bepaalt daarnaast minimaal twee keer per jaar met methodeonafhankelijke toetsen en observaties de ontwikkeling en de vorderingen. Deze methodeonafhankelijke toetsmomenten zijn vastgelegd op de toetskalender. Wij volgen hierbij grotendeels het Cito Leerlingvolgsysteem: Leerling in beeld.
Uitgangspunt voor de te behalen resultaten zijn de door het Ministerie van Onderwijs gestelde kerndoelen. De methoden die wij op school gebruiken, zijn getoetst aan deze kerndoelen. Door middel van een leerlingvolgsysteem worden de vorderingen vastgelegd en geëvalueerd. We kunnen tijdig signaleren wanneer een kind in leerprestaties achterblijft of sterk vooruit gaat. Alle kinderen hebben onze speciale zorg.
Resultaten die worden behaald, blijven relatief. Waar het halen van een hoog cijfer voor het ene kind niet zo veel moeite kost, betekent het halen van een voldoende voor een ander kind veel inspanning. Het voortdurend ontwikkelen van het eigen kunnen is ons uitgangspunt. We stellen ons tot doel dat kinderen een goede aansluiting maken op de voor hen hoogst haalbare vorm van voortgezet onderwijs. Niet in alle gevallen is het mogelijk dat kinderen de kerndoelen behalen. Dit vindt zijn oorsprong in ons uitgangspunt dat wij kinderen zoveel als mogelijk en wenselijk is binnen onze school in hun eigen omgeving naar hun capaciteiten onderwijs willen bieden. Waar in het verleden kinderen met leer- of gedragsproblemen naar het speciaal onderwijs uitstroomden, kunnen wij deze kinderen nu vaak binnen de basisschool helpen. We stellen voor deze kinderen een OPP (ontwikkelingsperspectief) op, zodat we kunnen kijken naar de ontwikkelingsmogelijkheden van het individuele kind. Wij bieden ons onderwijs dan ook zoveel mogelijk adaptief aan, dat wil zeggen: onderwijs op maat voor elk kind. Een geregeld contact tussen ouders en school is daarbij onontbeerlijk. Samen streven wij ernaar dat onze kinderen opgroeien tot sociale mensen die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving.
Ons onderwijs is voortdurend in beweging. Wij houden de effectiviteit en de opbrengsten scherp in de gaten middels onze (zelf)evaluatie-instrumenten. De maatschappij ondergaat in hoog tempo grote veranderingen. Als school proberen wij zo adequaat mogelijk op die veranderingen te anticiperen. Dat betekent dat wij steeds vernieuwend bezig zijn en onze aanpak en methodieken afstemmen op dat wat van ons wordt gevraagd. Er is een nieuw schoolplan 2023-2027. Hierin worden streefbeelden en ambities geformuleerd: zó willen wij dat de school er in 2027 bij staat. Per schooljaar worden schooldoelen uitgewerkt in een jaarplan dat aan het eind van het jaar wordt geëvalueerd in een jaarverslag. Veel van deze documenten maken wij inzichtelijk op onze website.
Onze school bewaakt systematisch de kwaliteit van haar onderwijs.
Onze school bewaakt systematisch de kwaliteit van haar onderwijs en neemt maatregelen om de kwaliteit te behouden en zonodig te verbeteren. Hierbij wordt de PDCA-cyclus doorlopen (Plan, Do, Check, Act).
Eigenlijk gaat het bij kwaliteitszorg in scholen om vijf eenvoudige vragen:
Kortom, kwaliteitszorg betekent dat scholen de ‘goede dingen nog beter proberen te doen’. Daarvoor is feedback nodig. Bijvoorbeeld: leren onze leerlingen goed, hoe weten we dat en zien anderen dat ook? Om dit te meten maken we gebruik van deze instrumenten van kwaliteitszorg:
Naar aanleiding van de resultaten op gebied van rekenen zijn wij met ingang van schooljaar 2022-2023 gestart met een nieuwe methode (pluspunt 4 ). Deze methode sluit beter aan bij onze visie op lesgeven. Wij hopen de resultaten de komende jaren te zien groeien.
Aansluiten bij de onderwijsbehoefte van iedere leerling is een belangrijk uitgangspunt op Hoef.
Binnen VPCO Putten vinden we het belangrijk dat al onze leerlingen met voldoende basis hun weg in de maatschappij kunnen vervolgen. Uitgangspunt is dat de basisvaardigheden ‘op orde’ zijn. De leerkrachten zijn in staat om op een gedifferentieerde manier een effectieve instructie te geven. Leerlingen worden hierbij uitgedaagd om zich verder te ontwikkelen. Dit vraagt van de leerkracht, naast een sterke didactische houding, coachende vaardigheden om de leerling tijdens zijn leerproces verder te begeleiden.
Binnen VPCO Putten werken we volgens de cyclus van ons kwaliteitsbeleid. Een van de onderdelen hiervan zijn de kwaliteitsgesprekken, die twee keer per jaar op de scholen worden gevoerd door de algemeen directeur en de bovenschools ib’er. Voor een uitvoerige beschrijving hiervan verwijzen we naar ons kwaliteitsbeleid.
Aansluiten bij de onderwijsbehoefte van iedere leerling is een belangrijk uitgangspunt op Hoef. De vraag die wij ons daarbij stellen, is: wat heeft deze leerling nodig om te leren? De zorg voor kinderen is een wezenlijk onderdeel van ons onderwijs. Omdat wij doelgericht werken en uitgaan van de mogelijkheden van individuele kinderen stemmen wij het onderwijs af op de behoefte van de kinderen. Door middel van gerichte observaties en toetsen worden de vorderingen van de kinderen op de verschillende leer- en ontwikkelingsgebieden gevolgd.
Wanneer blijkt dat een kind zich niet in voldoende mate ontwikkelt, is er altijd contact tussen leerkracht en ouders. De leerkracht is het eerste aanspreekpunt voor ouders. De leerkracht onderzoekt wat nodig is en stelt samen met ouders en zo nodig in overleg met de intern begeleider een plan op. Dit plan bespreken wij met u als ouders, want u kent uw kind het beste. Het kan voorkomen dat een kind ondanks alle extra inspanningen de stof niet goed onder de knie krijgt. We willen dan verder onderzoeken waar dit aan ligt. Omdat wij in sommige gevallen meer informatie nodig hebben om uw kind goed te kunnen begrijpen en daarmee goed te ondersteunen, winnen we soms extern advies in. De intern begeleider coördineert dit proces. Als er een onderzoek komt, is er altijd overleg met ouders. Ouders moeten toestemming geven voor het onderzoek. Ook kunnen wij het advies geven om buiten de school professionele hulp te zoeken.
Het kan voorkomen dat een kind met één vak niet goed mee kan komen. Het is in dat geval mogelijk dat deze leerling met alle andere vakken gewoon met de groep meedoet, maar alleen voor bijvoorbeeld rekenen een eigen programma krijgt aangeboden. Zo kan het kind in eigen tempo doorgaan en dit vak op een bij hem/haar passende manier verwerken. Als een kind structureel voor een onderdeel een eigen programma krijgt, dan schrijven we voor dit kind een ontwikkelingsperspectief (OPP). Wij geven hiermee aan dat het kind naar alle waarschijnlijkheid de einddoelen voor een of meerdere vakgebieden van het basisonderwijs niet zal halen. Het ontwikkelingsperspectief wordt met de ouders besproken en door hen ondertekend. Er wordt elk jaar opnieuw een ‘lange termijnplan’ opgesteld, waarin de doelen voor het betreffende schooljaar worden vastgesteld.
Er zijn kinderen voor wie het reguliere aanbod niet voldoende is om tot leren te komen. Observaties, gesprekken met ouders, kindgesprekken en toetsen kunnen aanleiding geven om het reguliere aanbod aan te passen. Dit kan verdiepende lesstof vanuit de methode zijn, maar ook lesstof die losstaat van de methode. De werkwijze is tweeledig: aansluiten bij de motivatie van de leerling en het oefenen van cognitieve, maar ook sociaal-emotionele en creatieve vaardigheden. Na de herfstvakantie van 2023 starten we een speciale groep bij ons op school met meerbegaafde kinderen uit de groepen 1 tot en met 4.
De school heeft een centrale rol in het tegemoetkomen aan de ontwikkelbehoeften van kinderen. Onze school heeft een ondersteuningsprofiel geschreven. U kunt dit profiel op de website van onze school vinden. In dit profiel is te lezen hoe wij de begeleiding aan leerlingen vormgeven en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning onze school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werkt de school vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken. Hierbij is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt.
In de groepen 1 en 2 geven wij elk kind de kans zich in eigen tempo te ontwikkelen, maar we proberen deze ontwikkeling wel te stimuleren door het kind uit te dagen en te prikkelen. Dit doen we onder andere door een rijk aanbod van middelen. Ook het bijhouden van welke activiteiten een kind verricht en hoe het zich ontwikkelt, is belangrijk om het kind voldoende te kunnen stimuleren. Wij bieden de leerlingen een beredeneerd aanbod en verwerken dat in een thema.
In het beredeneerd aanbod van ons onderwijs aan kinderen uit de groepen 1 en 2 maken wij gebruik van projecten van o.a. Kleuteruniversiteit. Kleuteruniversiteit maakt thematische lesmaterialen op basis van prentenboeken die als een rode draad door het project lopen. Bij een project is er veel aandacht voor spel. Dit is de sleutel voor de manier waarop jonge kinderen leren. Kleuteruniversiteitmaterialen hebben duidelijke doelen die gekoppeld zijn aan onze leerlijnen van het digikeuzebord. Door te spelen en te kunnen ontdekken, ontwikkelen de kinderen zich. De projecten zijn zo geschreven dat de leerkracht naar eigen inzicht kan differentiëren en onderwijs op maat kan bieden voor ieder kind. Elk thema duurt ongeveer drie weken en bestaat uit reken-, taal- en bewegingsactiviteiten, dans- en muzieklessen, natuur en techniek, samenleving en maatschappij, voorbereidende schrijflessen en wereldoriëntatie, suggesties voor hoeken, Engelse lessen en knutselideeën.
Kleuters leren tijdens hun spel. Spel in hoeken neemt op onze school daarom een belangrijke plaats in.
In de eerste twee jaren van de basisschool wordt bij kinderen de grondslag gelegd voor de verdere ontwikkeling op school. Daarom is het belangrijk dat die ontwikkeling zo duidelijk en zorgvuldig mogelijk in kaart wordt gebracht. In de groepen 1 en 2 werken wij met het leerlingvolgsysteem van Digikeuzebord.
Het doel van digikeuzebord is: komen tot een beredeneerd aanbod door gericht observeren en signaleren en opbrengsten goed in kaart brengen die specifiek zijn voor de praktijk. Zo kan de leerkracht het leerstofaanbod aanpassen aan de behoeften van de leerlingen. Op basis van deze zorgvuldige werkwijze kan de leerkracht juiste beslissingen nemen die voor de toekomst van een leerling van essentieel belang zijn. Daarvoor moeten diverse zorgonderdelen worden geïntegreerd. De leerkracht volgt de leerling en weet wanneer en waarvoor hij/zij in actie moet komen. De intern begeleider kan de leerkracht indien nodig adviseren en begeleiden.