Slimmer leren
met ICT en media

Slimmer leren
met ICT en media

Digitale leermiddelen

Slimmer leren met ICT en media

Hoe help je kinderen opgroeien in een arbeidsmarkt waarin technologie onmisbaar is geworden? Digitale leermiddelen bieden in het onderwijs uiteenlopende en interessante mogelijkheden. Op PCB Hoef worden deze digitale middelen verantwoord ingezet. ‘Het is belangrijk dat onze kinderen de basisvaardigheden leren en mediawijs worden’, vertelt Peter Bruinsma, leerkracht en ICT-coördinator. ‘We leren ze niet de hele dag achter een scherm te zitten. Ons dagelijks onderwijs bestaat uit gevarieerde werkvormen. Digitale middelen zijn daarbij essentiële gereedschappen om slimmer te leren.'

Goed gereedschap

Vanaf groep 3 hebben alle leerlingen de beschikking over een eigen Chromebook. Aan het begin van de dag staan deze laptops klaar bij het klaslokaal. De kinderen pakken het apparaat wanneer nodig en bergen het ook weer zelf op. 'We leren ze verantwoordelijk om te gaan met hun Chromebook. Deze snelle laptops worden gebruikt voor allerlei lessen. De leerlingen zoeken informatie online, leren om te gaan met tekstverwerkers en weten hoe ze een presentatie kunnen maken.' Het vak Engels wordt volledig met behulp van het apparaat geleerd. De oefenpakketten zitten boordevol authentieke Engelse teksten en video’s van over de hele wereld. Het programma kijkt de oefeningen na. De leerkracht kan zich zo volledig richten op de lessen en het leerproces van de leerlingen. 'We zijn erg enthousiast over deze manier van werken,’ aldus Peter. 'Elke klas is voorzien van een digibord met touchscreen. Dat laatste zorgt ervoor dat het bord ook op een traditionele manier inzetbaar is. Tegelijk biedt het digibord de leerkrachten tijdens hun instructie handige, leuke en zinvolle tools om het leren nog aantrekkelijker te maken.'

Image
Image

COOL

De leerlingen hebben de beschikking over hun eigen portaal met oefensoftware, genaamd COOL. Ze kunnen bijvoorbeeld zelfstandig aan de slag met slimme apps voor rekenen en taal. De software houdt in de gaten wat goed gaat en wat nog meer oefening nodig heeft. De leerkracht kan de voortgang online volgen. In de onderbouw wordt er gewerkt met Digikeuzebord. Kleuters kiezen op het digibord zelf een activiteit. ‘Alle leerkrachten hebben een vaardighedentest gedaan.' vertelt Peter, die is opgeleid tot Google Educator. 'Op basis van de uitkomsten van die test worden onze leerkrachten op maat geschoold, zodat ze de kinderen nog beter kunnen begeleiden. Als Google Educator kan ik mijn collega's zelf trainen.'

Programmeren met een bij

Bovenschools wordt er nagedacht over de inzet van kleine programmeerbare robots, genaamd Bee-Bots. Peter: 'Zelfs kleuters kunnen de kleine robots gebruiken om de basis van programmeren te leren. De leerlingen maken een plan, testen, evalueren en wijzigen het programma indien nodig. Het is de uitdaging om steeds vooruit te denken.' Bee-Bots zijn bij verschillende lessen inzetbaar in de onder- en middenbouw. Opdrachten met Bee-Bots zijn een oefening in logisch denken en probleemoplossende vaardigheden.

“We vinden het belangrijk dat kinderen ICT-vaardig en mediawijs zijn.”

Image

Mediawijsheid

PCB Hoef gebruikt de Kanjertraining om leerlingen goed met elkaar te leren omgaan. Sociale veiligheid en onderling respect en vertrouwen is niet enkel in het klaslokaal belangrijk, maar ook online. ‘We vinden het belangrijk om onze kinderen mediawijs te maken,' vertelt Peter. Mediawijsheid is de verzameling competenties die je nodig hebt om actief en bewust te kunnen deelnemen aan de mediasamenleving. 'PCB Hoef gebruikt diverse projecten om leerlingen te informeren over het gebruik van social media en het effect van online pestgedrag. Uiteindelijk willen we dat leerlingen die groep 8 verlaten verstandig omgaan met media en qua ICT-vaardigheden helemaal klaar zijn voor het voortgezet onderwijs.'