PCB Hoef is een kleine en gezellige school in het buitengebied. Rondom het schoolgebouw is veel ruimte. Met hulp van het team, de leerlingen, behulpzame ouders en diverse adviesorganen is die ruimte volledig opnieuw ingericht. 'Het is een mooie aanvulling op ons onderwijs,' vertelt Sjane Houweling, directielid en leerkracht van groep 7 en 8. Sjane is als initiator verantwoordelijk voor De Buitenplaats, zoals het nieuwe schoolplein wordt genoemd. 'Onze kinderen leren door actief te bewegen en te ervaren. De Buitenplaats geeft ze een plek om te spelen en zich te verwonderen. We leren ze omzien naar de wereld en naar elkaar.'
De Buitenplaats beschikt aan de voorkant van het schoolgebouw over moestuinen en bloementuinen. 'Elke groep heeft een eigen moestuin die ze wekelijks zelf onderhouden. Ze leren uit eigen ervaring dat ons eten groeit en bloeit door aandacht en zorg’, vertelt Sjane enthousiast. ‘Samen met de kinderen verwonderen we ons over de natuur en de wereld waarin we leven. We leren hen dat dit allemaal niet vanzelfsprekend is en dat God ons daarbij helpt.' Uiteindelijk mogen de leerlingen zelf eten wat ze door samen te werken hebben verbouwd. Sjane: 'Ze leren ook over het belang van delen. Aan de straatkant willen we graag een kraampje en een bankje waar mensen kunnen uitrusten onder de berkenbomen, zodat de buurt ook kan meegenieten.’
Aan de achterkant van de school beschikt De Buitenplaats over boomstronken om op te klimmen en te zitten, tunnels van rioolbuizen en wilgentenen, een groot grasveld om te spelen en te voetballen, een klimwand, een klauterrek, een glijbaan en schommels. Er staat een grote schuur met overkapping, die de leerkrachten gebruiken als buitenlokaal. Naast de zorg voor de moestuin is er ook de zorg voor dieren. ‘We hebben een kippenhok! Onze conciërge leert de kinderen hoe de kippen verzorgd moeten worden. Het is een leuk klusje voor twee personen. Daarom mogen enthousiaste leerlingen solliciteren op de baan van kippenboer met een heuse motivatiebrief en sollicitatiegesprekken. Eens per jaar worden er nieuwe kippenbazen aangenomen.' Zo wordt de biologieles geïntegreerd met de taalles. De Buitenplaats is niet enkel om te spelen, maar ook een plek voor waardevolle, vakoverstijgende lessen over samenwerken en leiderschap.
‘De Buitenplaats is ontstaan vanuit onze missie en visie op onderwijs. Samen met kinderen, ouders, leerkrachten en een onderwijsbureau hebben we nagedacht over de inrichting. Een architectenbureau heeft aan de hand van ons wensenlijstje het ontwerp gemaakt. Het Waterschap adviseerde ons over de bewatering van de tuinen met behulp van de nabijgelegen sloot. Met financiële hulp van Jantje Beton, het Oranje Fonds en Stichting Het Gehandicapte Kind hebben we bijna al onze wensen kunnen realiseren. En onze handige, enthousiaste ouders hebben daarnaast fanatiek geholpen met de verbouwing. Dat is echt geweldig!’
Sjane heeft hoge verwachtingen van De Buitenplaats. ‘We verbinden binnen met buiten en andersom. Het is nooit helemaal af en vereist voortdurend onderhoud. Wat dat betreft weerspiegelt het ons onderwijs. Het is constant in beweging en blijft, net als onze kinderen en ons team, altijd in ontwikkeling. Er is nog zoveel mogelijk!’